Track je fit-journey met deze speciale techniek

  • door

Wanneer was de laatste keer dat je ging zitten en dacht je echt na over hoe je je voelt als het gaat om je gezondheid en welzijn – de acties die je onderneemt, waar je naartoe gaat en wat je grote (en kleine!) doelen zijn?

Ik heb vandaag een tip voor je die ik persoonlijk nuttig vind, vooral als het gaat om gezond eten!

Het is een idee dat ik heb ontleend aan het onderwijs: het wordt reflectief opschrijven genoemd, en hoewel het bedoeld is om studenten te helpen volgen wat ze leren (en wat ze ervan vinden!), Kan het een geweldig hulpmiddel zijn om je conditie en gezondheid te tracken.

Kortom, het is als een logboek voor eten / training – waarin je jouw ideeën, gedachten, gevoelens, overwinningen en uitdagingen noteert terwijl je gezonde nieuwe gewoonten creëert en nieuwe dingen uitprobeert.

Journaling (zoals ze het in het Engels noemen) kan vooral nuttig zijn als het gaat om vasthouden aan nieuwe gewoonten, omdat het opschrijven van dingen je enkele aanwijzingen kan geven waarom sommige gewoonten gemakkelijker “blijven plakken” dan andere.

Journals werken het beste als je ze met regelmatige tussenpozen schrijft – dagelijks of wekelijks – zodat je een verzameling hebt om op terug te kijken om te zien wat werkte (en wat werk nodig heeft).

Je hoeft niet veel regels te maken over wat er in je dagboek gaat en je hoeft niet lang te werken aan het schrijven. Beter nog, ze kunnen het beste kort en krachtig zijn!

Je kunt bijvoorbeeld trainingsinformatie opschrijven, of je jezelf moe / energiek voelt, of je eten op schema is, nieuwe recepten / voedingsmiddelen die je hebt geprobeerd, hoe je je voelt na het eten van bepaalde voedingsmiddelen, je humeur / enthousiasme, enz.

Je dagboek maakt niet alleen deel uit van je ondersteuningssysteem en houdt je verantwoordelijk voor ie eigen progressie, het geeft je een overzicht van wat er goed gaat en wat aandacht behoeft. Na verloop van tijd zul je patronen gaan herkennen.

Tim Ferris (auteur en ondernemer) doet dit elke dag.

Ik herinner me zelfs dat ik in een van zijn boeken las dat hij iets zei over (ik parafraseer hier) ‘’Als ik wil kijken of voelen zoals ik deed toen ik 25 was, kon ik dat omdat ik precies weet wat ik at, wat mijn training was en hoe ik me voelde.’’

Dat is ECHT krachtig om dat te kunnen doen! En als je eenmaal een dagboek hebt bijgehouden, is het leuk om terug te blikken op de voortgang. Je krijgt de nieuwe activiteiten te zien die je hebt geprobeerd en de doelen die je hebt bereikt.

Ik heb één voorgestelde “regel” voor jouw dagboek:
Laat het positief en bekrachtigend zijn. Je kunt het gebruiken om jezelf te coachen met positieve bekrachtiging versus jezelf neerhalen omdat je een training mist.

Kortom, praat tegen jezelf alsof je je eigen beste vriend bent. Het helpt je de onderliggende dingen die je motiveren bloot te leggen.

Een dagboek erbij pakken is een gewoonte op zich – ik raad aan om elke dag een paar minuten op een vast tijdstip te reserveren om je gedachtes te noteren. Het einde van de dag is een goed moment, omdat je perspectief hebt om je dag “af te ronden”.

Of, als je wekelijks schrijft, is zondag een goede dag om je vorige week te beoordelen en doelen voor de komende week te stellen.

Als je niet zeker bent over je eigen gezondheids- en fitnessdoelen, help ik je graag. Stuur me gerust een mailtje of plan direct een gratis gesprek met me in via https://teamantonis.youcanbook.me/ .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *