De 7 meest gemaakte dieetfouten

  • door

mensen komen bijna altijd naar me toe omdat ze kilos kwijt willen. Mijn eerste vraag is dan altijd; wat doe je zelf om af te vallen? Hoe ziet je dag en je eetpatroon eruit? Hieronder vind je een lijst met – naar persoonlijke ervaring – de meest gemaakte fouten zijn tijdens het afvallen. Laten we er gelijk aan beginnen!


Op nummer 7:
Vetten vermijden

Mensen kijken vaak op de verpakking van een product, zien dat er vet in zit en laten het vervolgens liggen.

Vet is vaak niet de boosdoener. Mensen associëren vetten eten met vet zijn, maar vetten heb je nodig, JUIST om af te vallen (en dan bedoel ik natuurlijk niet frietvet).

Op nummer 6: jezelf uithongeren

Dit zie ik vaker bij vrouwen dan bij mannen. Ze maken voor zichzelf een soort dieet waarbij ze ver onder hun calorie behoefte eten, ze vallen dan veel af in korte tijd. Tot ze het streefgewicht hebben bereikt (ALS ze dat ooit bereiken). Zodra je dan weer ‘’normaal’’ gaat eten, komt het er keihard weer aan. Klinkt herkenbaar?

Waarom is dat zo? Wanneer je lichaam steeds maar een klein beetje voedingsstoffen binnenkrijgt, zal het er alles aan doen om datgene wat het dan nog binnenkrijgt vast te houden. Dit wordt dan ook eerder door je lichaam omgezet in vetreserves. Niet echt het gewenste resultaat dus 👎

Op nummer 5: (te) veel fruit

Je zou denken: fruit is gezond. En mensen associëren gezond zijn met slank zijn. Maar deze twee onderwerpen zou je toch apart moeten benaderen. Je kunt relatief slank zijn, maar een hele hoge verbranding hebben en daardoor makkelijk veel slechte dingen eten. Dus het feit dat je dan slank bent, zegt niets over hoe gezond je werkelijk bent.

Mensen associëren fruit eten (terecht) ook met gezondheid. Dat is ook logisch; in fruit zitten veel vezels en vitaminen die we elke dag nodig hebben. Maar de belangrijkste reden om fruit te eten is vanwege het hoge gehalte vitamine C.

Je lichaam slaat vitamine C echter niet op (andere vitamines zoals K, D en E bijvoorbeeld wel). Uit onderzoek is gebleken dat het eten van 1 tot 2 sinaasappels per dag al 100 procent in de dagelijkse behoefte voorziet. Het eten (of drinken!) van meer dan nodig, resulteert slechts in een hoge bloedsuikerspiegel, te veel suiker waar het lichaam niks mee kan en vitamine C die je letterlijk weer uit plast.

Op nummer 4: eentonig dieet

Weken of soms zelfs maanden lang hetzelfde eetpatroon. Ik noem dit fout omdat dit in het begin misschien zal werken voor je. Maar na zes a zeven weken ben je afgevallen en heeft je lichaam nieuwe behoeftes en is het toe aan nieuwe impulsen. Wanneer je maanden lang hetzelfde dieet nuttigt, raakt je lichaam hieraan gewend en zal je progressie op den duur stagneren.

Op nummer 3: meer eten omdat je sport

Een veelgemaakte denkfout bij afvallen is: ik heb vandaag gesport; dus ik heb meer calorieën nodig want ik verbrand meer. Dat is ook zo, maar NIET als je af wilt vallen. Stel je loopt een half uur hard en verbrand daarmee 400 calorieen. Als jij besluit om die calorieen terug te eten, kom je onderaan de streep terug op 0 en heb je dus voor niks gelopen. Gebruik het sporten juist om extra calorieen te verbranden en sneller je doel te behalen.

Op nummer 2: het cracker-sla dieet

Ja, een zelfverzonnen term. Maar het zit zo: ik zie dit heel vaak. Mensen die een hele dag teren op sochtends een crackertje, smiddags een bakje sla met hooguit nog een crackertje en een half plakje kipfilet. ’s Avonds nog een stukje kipfilet of een ander mager stukje rundvlees en wat groente en that’s it. Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen (na het lezen van alle bovengenoemde tips) dat dit niet werkt!

Je lichaam heeft behoefte aan variatie en in hogere mate aan eiwitten. Dit dieet nodigt ook vaak uit tot snacken. Want crackers en sla vullen niet. Resultaat: een auto vol lege verpakkingen van Marsjes en Snickertjes. Zoek liever naar een uitgebalanceerd dieet waarbij je van alle voedingsstoffen genoeg binnen krijgt zodat je ook op de lange termijn goede resultaten blijft boeken.


Op nummer 1: compenseren

Ik heb vanmiddag weinig gegeten. Ik heb vanavond weinig gegeten (crackers en sla) en na het eten ga ik ook nog lekker sporten, dus dan mag ik daarna HEUS wel een bakje chips!

Je lichaam werkt het beste als jij ongeveer 80 procent van de dag gezond eet en 20 procent mag je best wat minder gezonde dingen eten. Maar als je sowieso al te weinig eet, slaat de weegschaal met het bakje chips de verkeerde kant op. Opnieuw: balans is de sleutel tot succes!


Bonus fout: trossen los!

Op het moment dat je toch besluit om iets lekkers te eten (zoals dat ene taartje van die collega die jarig is) en dan besluiten dat je dag nu toch al verpest is. Dus dan kan je net zo goed ook nog die borrelnootjes nemen en de chips en de hamburger en de reep chocolade. Oke, dat is misschien een beetje overdreven (hoop ik) maar je snapt mijn punt. Het is best wel oke om jezelf af en toe was lekkers te gunnen. Hiermee houd je jouw gezondheidsreis zelfs langer vol! Dat ene taartje is dan echt geen ramp. Laat het daar dan ook bij. Er is echt geen man overboord.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *